schemat protokołow
SCHEMAT PROTOKOŁÓW
Protokoły mogą być sporządzane w oparciu o poniższy schemat. Każdy indywidualny protokół z sesji psychodramatycznej to wprawdzie subiektywny filtr, jednak da się ustalić pewne dane obiektywne w trakcie każdej sesji. Nauczenie się gromadzenia tych obiektywnych danych ćwiczy zdolność pojmowania całej struktury sesji psychodramatycznej. Osobisty stosunek protokolanta do sesji daje mu wskazówki, czy jego przeżycia i spostrzeżenia były w znacznym stopniu ukierunkowane na samą sesję czy też ograniczone przez inne, zajmujące go sprawy. Jest to niesłychanie ważne dla samokontroli protokolanta oraz niezbędne w prowadzeniu psychodramy.
1. Jak przeżywałem/am atmosferę na początku sesji? Jakimi przykładami mogę
udowodnić to przeżycie?
2. Jak grupa rozpoczęła pracę.?
a/ spontanicznie sama z siebie (jeśli tak, to w jaki sposób)
b/ dzięki ustrukturyzowanym środkom prowadzącego? (jeśli tak, w jaki sposób? tematy? techniki?)
3. Przy jakich tematach (poruszonych drogą 2a lub 2b) grupa zatrzymała się dłużej?
4. Jaki temat wybrano do dalszej pracy i dlaczego? Jak doszło do podjęcia decyzji o
wyborze tego tematu?
a/ dzięki interwencji członków grupy?
b/ dzięki interwencji prowadzącego?
5. Jaką formę wybrano do pracy nad tematem i dlaczego?
a/czy członkowie grupy w znacznym stopniu przyczynili się do podjęcia tej decyzji?
b/czy decyzję podjął prowadzący (jeśli tak, to jak?.)
6. Opis formy lub techniki wybranej do pracy nad tematem wzgl. problemem.
a/ krótki opis przebiegu pracy
b/ kto miał jakie funkcje i jak je wypełniał?
c/ jeśli odbywało się to w formie psychodramatycznej - jakie było emocjonalne zaangażowanie członków grupy nie uczestniczących w psychodramie?
7. Co wyzwoliła (wg moich odczuć) praca nad problemem?
a/ u członków grupy, których temat/ problem opracowywano?
b/ w grupie w ogóle? (tzn. czy czuję, że nastąpiła zmiana klimatu w grupie? Czy nastąpiła zmiana sytuacji związanej z dynamiką grupy?
8. Jak czułem/łam się w trakcie sesji?
a/ Jakie jest moje samopoczucie teraz, nie biorąc pod uwagę grupy? Jakie sprawy dominują?
b/ Jakie jest moje samopoczucie teraz w grupie? Co tu mnie szczególnie zajmuje?
c/ Czy byłem/byłam w stanie skierować całą swoją uwagę na sesji? Jeśli nie, to dlaczego?
9. Co odczuwam jako rzecz nie wyjaśnioną w trakcie trwania sesji i dlaczego?
10. W jakim kierunku (temat, problem) i w jaki sposób (technika) należałoby kontynuować pracę grupową?
Schematu nie trzeba realizować punkt po punkcie. Można pisać dowolnie. Ważne jest jednak, aby nie „zapomnieć” o żadnym punkcie.